fbpx

Pomysł na trzy litery.

Pomysł na trzy litery.

Czy też zauważyliście, że większość samochodowych rozwiązań technologicznych oznaczanych jest trzyliterowymi skrótami? ABS, EBD a nawet EGR. No właśnie, wszystkie one wzbudzają w nas, kierowcach, mieszane uczucia. Głównie dlatego, że niosą coś nowego.

Pamiętam doskonale kontrowersje towarzyszące wdrażaniu systemów ABS. Ileż to było głosów przeciw, że przecież hamowanie pulsacyjne powinno spokojnie wystarczyć, że hamulce tarczowe, że to, że tamto.

To wszystko prawda, są nawet wśród nas mistrzowie kierownicy a dzisiaj jest znów smutna rocznica odejścia rajdowego asa, Janusza Kuliga. I uwaga, wcale nie zginął przez ABS czy EBD. Po prostu, na niestrzeżonym przejeździe zmiótł go pociąg.

Przyjmijmy więc do wiadomości, że pewne rozwiązania wdrażane są dla dobra tzw. większości, a po technice bezpieczeństwa jazdy, kolejnym obszarem kontrowersji jest ekologia. Innymi słowy, jak sprawić, żeby gazy opuszczające silnik nie były brudniejsze od tych, które on zasysa.

Taka teza wydaje się absurdalna, w końcu w procesie spalania traktujemy ciśnieniem i temperaturą resztki zleżałych drzew z okresu Kredy oraz współczesnych im mamutów czy co tam łaziło po Ziemi. To wszystko składniki paliw tzw. kopalnych i nie ma siły żeby to spalić „na czysto”.

A jednak, współczesna technika silników jest tak zaawansowana, że diesle PSA postawione w centrum Paryża przepalają do czysta unoszące się w powietrzu azotany – najbardziej szkodliwe dla zdrowia substancje. Więc tak, te rozwiązania naprawdę działają, jak kiedyś ABS przy hamowaniu.

Teoria to jedno a praktyka swoje i często okazuje się, że dla sprawnego funkcjonowania należy szczególnie dbać o warunki pracy tych zaawansowanych technologii. Gdyby uprościć i wyobrazić sobie, że na co dzień poruszamy się niewielkim laboratorium, nie byłoby w tym cienia przesady.

Kto zaś był kiedyś w laboratorium ten wie, że pierwszą jego cechą jest… czystość. Mówię o tym w kolejnej rozmowie z Romanem Gradkowskim z firmy chemicznej FORTE. Namawiamy was do utrzymania silnika w największej możliwej czystości. Dla dobra nas wszystkich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *